zaterdag 2 augustus 2014

Zaterdag 2 augustus : van Vlissingen naar Brugge

[SC] Het plan om de trein van 10h00 te nemen blijkt niet realistisch: het kost meer tijd dan voorzien om mijn tas te pakken, het appartement moet pico-bello worden achtergelaten voor de Noorse huurders - die overigens beloofd hebben zich te gedragen als een Californisch echtpaar op leeftijd - en oh ja, ik moet nog een nieuwe pincode ophalen bij het ING kantoor. Maar om kwart voor elf zoeven we over een roze Haarlemmerstraat richting Centraal Station, waar we keurig drie minuten voor tijd in de trein naar Vlissingen plaatsnemen. Een stevig elastiek, dat bijna niet door de 'wat neem ik mee' ballotage was gekomen, blijkt ideaal om de fietsen stevig in de trein te verankeren.

Naast ons komt een jongen te zitten met een zwaar bepakte mountain bike. Hij blijkt te komen van de Canarische eilanden en gaat een fietstocht maken in de Loire-streek; al snel switchen we van Engels naar Spaans. Hij is jaloers op onze lichte bepakking, en probeert tijdens de conversatie zijn vele koffers en tassen te rechtvaardigen. 'Wat als er dit gebeurt, dan is het toch handig dat ik dat heb?' Dat is waar natuurlijk, zeggen wij, maar je zit in die Loire toch niet op een onbewoond eiland? Je zou, als het moet, die 'als dan' spullen toch kunnen kopen of lenen? Voilà een reisgedachte die we van ons moeder hebben meegekregen. 

De treinreis duurt best lang - drie en een half uur - en we zijn blij als we in Vlissingen aankomen. Meteen nemen we de boot richting Breskens; op de Westerschelde zien we indrukwekkende schepen.

Na aankomst vangt eindelijk onze fietstocht aan. De wind staat pal in ons gezicht, en ik begin een beetje te twijfelen aan de haalbaarheid van ons avontuur : als we op onze tocht steeds zulke straffe wind tegen hebben - sommige vrienden waarschuwden daar al voor - kan het nog een behoorlijke kluif worden om op tijd in Normandië te geraken. 

In Schoondijke biedt een hotel eindelijk gelegenheid om onze fietskleding aan te doen. We nemen ook een grote cola light, en daarna gaat het fietsen beter. De wegen zijn rustig en mooi, langs de kant zien we regelmatig een Zeeuwse vlag : luctor et emergo, wij gaan deze vakantie vast ook een beetje worstelen met de elementen, of misschien wel met onszelf. 

In Sluis maken we de balans op bij een heerlijke perensap uit Zeeland : Pablo rekent uit hoever we nog moeten rijden naar Brugge en ik bel even met huisgenoot Kees. Oud Sluis, het driesterren restaurant waar ik ooit met mijn buren Cyrille en Annemieke heb gegeten, kan ik niet meer vinden - misschien is het inmiddels weg. 

Langs de schitterende Damsevaart met hoge populieren rijden we naar Damme. Ergens onderweg passeren we de Nederlandse grens, maar waar precies is ons onduidelijk; niets dan lof voor de open grenzen van Schengen, begrijp me goed, maar het is wel jammer dat we niet meer worden geïnformeerd wanneer we in een ander land zijn. Telefonerend los ik een probleempje met mijn Amsterdamse plee op - de Noorse huurders hadden water op de grond aangetroffen - en daarna verrast Damme ons met een schitterend stadhuis en stadsplein, waar het heerlijk toeven is. Ik besluit mijn alcoholvrije goede voornemens een dagje uit te stellen, en met Pablo geniet ik van dit mooie stadje. 

Brugge ontvangt ons met een zwembad (Steven) en een warme douche (Pablo), en daarna gaan we op zoek naar een maaltijd. Veel etablissementen blijken al 'volzet', maar vlak bij het Begijnhof is nog plek. We nemen plaats, bestellen, en realiseren ons dan dat we ons bevinden aan de rand van het startpunt van de toeristische koetsen. Leuk om te zien, natuurlijk, maar het betekent wel dat we dineren in een geur van paardenstront en -pis. Pablo krijgt er een serieuze hik van ... Enfin, gelukkig smaken de mossels en tournedos er niet minder om. 

Een heerlijk ijsje besluit ons diner. We lopen nog een blokje in het centrum van Brugge, en stuiten dan op een concert van The Magic Numbers. Wow, deze Engelse band - twee jongens en hun jongere zussen - kan er echt wat van! Na vier songs gaan we naar huis en gaan tevreden slapen. 

De kop is eraf: we zijn er nog lang niet, maar de spirit is top. Misschien gaan we het toch wel halen. 

Vlissingen-Brugge
Gereden afstand : 42,10 km
Effectieve rijtijd : 2,27
Gemiddelde snelheid : 17,10 km/uur
Maximaal gereden snelheid : 36,50 km/uur
Totaal gereden afstand : 42,10 km 



Pablo bekijkt de grappige waterdruppels op de watertoren van Schoondijke.



Luctor et emergo, ik worstel en kom boven.



Het is heerlijke fietsen op de rustige Zeeuwse wegen en fietspaden. 


 
In Sluis blazen we uit met appelsap uit Zeeland.



Pablo rekent uit hoeveel kilometer we nog moeten fietsen van Sluis naar Brugge (16,5 km).  



Fietsen langs de schitterende Damsevaart. 



We zien veel leven onderweg. Hier is de graanoogst in volle gang.



De uitvoering van de alcoholvrije goede voornemens wordt een dag uitgesteld :-) 



Pablo in Brugge (Groenerei, met uitzicht op de brug over de Peerdenstraat). 



Brugge, Grote Markt. 



Concert van de 'Magic Numbers' ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten