zaterdag 2 augustus 2014

Vrijdag 1 augustus : klaar voor de reis !

[SC] Het is na middernacht, Pablo slaapt al. Hij droomt vast van zijn avonturen in Cambridge, waar hij de afgelopen maand in Peter House een cursus programmeren heeft gevolgd. De cursus was een succes - Pablo kreeg een award voor zijn prestaties - maar belangrijker was dat hij zich erg op zijn gemak voelde met de andere studenten, die hij als 'soortgenoten' zag (ook internationaal, veel reizen, vaak ook meerdere talen thuis). Hij denkt er nu al over om volgend jaar weer zoiets te doen, maar dan in de Verenigde Staten ...

Morgen beginnen we met onze fietstocht naar Normandië. We zouden eerst beginnen in Amsterdam, maar omdat er niet genoeg tijd is tussen Cambridge en de vakantie van Pablo met zijn moeder in Alicante, hebben we besloten om te beginnen in Vlissingen. Morgen gaan we dus eerst een stuk met de trein, en dan fietsen we 40 km naar Brugge. De volgende dag gaan we dan naar Ieper, waar we het 'In Flanders' museum willen bezoeken, en willen participeren aan de dagelijkse herdenking voor de Eerste Wereldoorlog. Daarna gaan we naar Normandië, naar de Plages du Debarquement, vol herinneringen aan de de Tweede Wereloorlog - een lang gekoesterde wens van Pablo (en, zo bleek mij de afgelopen weken, van veel jongens van zijn leeftijd).

De afstand die we moeten afleggen is ongeveer 700 km. We hebben er 11 dagen voor, dus we moeten ongeveer 70 km per dag fietsen. Dat zou te doen moeten zijn - vorig jaar van Amsterdam naar Rome reed ik gemiddeld bijna 90 km per dag, zonder bijzondere inspanningen - maar Pablo is geheel ongetraind, en we kunnen natuurlijk veel regen en wind tegenkomen. We gaan onze uiterste best doen om het te halen, maar als het echt te moeilijk wordt, pakken we gewoon een stuk de trein.

Vandaag hebben we de laatste inkopen gedaan, en hebben we afscheid genomen van Amsterdam. Daarvoor zijn we met de pont naar Eye gegaan, waar we hebben geborreld op het schitterende terras aan het IJ en de film Boyhood hebben gezien (een echte aanrader!). Wandelend naar huis zagen we Amsterdam op haar mooist: bomen en lantaarns omarmen de zwoele grachten, waar mensen aan de kades genieten van de laatste uren van deze schitterende zomerdag. Het is nog opmerkelijk druk, maar dat zal vast komen door de Gay Pride die morgen wordt gehouden.

Ik ga naar bed, morgen moet ik vroeg op want mijn tas moet nog worden ingepakt.

Pablo bij de door ons af te leggen route (schalen 1: 50.000 en 1: 100.000).

Op het terras van Filmmuseum Eye.